Zarządzenie nr 3/2008/09
Dyrektora Szkoły Podstawowej w Podlesiu
Zasady organizowania wycieczek dla uczniów
Szkoły Podstawowej w Podlesiu
§ l. Zasady ogólne.
1. Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej
szkoły.
2. Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele,
rodzice i uczniowie.
§ 2. Rodzaje wycieczek.
1. Wycieczki przedmiotowe - inicjowane i organizowane przez nauczycieli
poszczególnych przedmiotów, zgodnie z programem nauczania, w ramach zajęć
lekcyjnych lub pozalekcyjnych.
2. Wycieczki turystyczno-krajoznawcze - odbywające się w terenie powszechnie
uczęszczanym, niewymagające od uczestników szczególnego przygotowania
kondycyjnego i specjalistycznego.
3. Wycieczki turystyki kwalifikowanej -wymagające od uczestników szczególnego
przygotowania kondycyjnego i specjalistycznego lub posługiwania się sprzętem,
takim jak: rower, kajak itp.
§ 3. Kierownik wycieczki i opiekunowie.
1. Kierownikiem wycieczki musi być wychowawca klasy lub inny nauczyciel.
2. Opiekunowie.
3. Funkcje opiekunów powinni pełnić nauczyciele, bądź rodzice (prawni
opiekunowie) uczestników.
4. W uzasadnionych wypadkach funkcję opiekuna może pełnić inna pełnoletnia
osoba.
5. Opiekunowie powinni znać zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wycieczek i bezwzględnie ich przestrzegać
6. Opiekunowie potwierdzają własnoręcznym podpisem na karcie wycieczki przejęcie
odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci.
§ 4. Zadania kierownika wycieczki.
l. Opracowanie, z udziałem uczestników, szczegółowego programu wycieczki.
2. Skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów oraz uzyskanie zgody
dyrektora szkoły lub upoważnionej przez niego osoby na przeprowadzenie wycieczki.
3. Określenie regulaminu wycieczki i zapoznanie z nim wszystkich uczestników.
4. Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz
sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
5. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa wszystkich uczestników oraz zapewnienie
warunków do ich spełniania od chwili rozpoczęcia do zakończenia wycieczki.
6. Określenie zadań dla opiekunów.
7. Dopilnowanie, by wszyscy uczestnicy zaopatrzeni byli w niezbędny sprawny sprzęt i
ekwipunek.
8. Zapewnienie apteczki pierwszej pomocy.
9. Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów.
10. Dokonanie podziału zadań wśród uczestników.
11. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na wycieczkę.
12. Dokonanie z uczestnikami oceny odbytej wycieczki oraz sporządzenie
sprawozdania merytorycznego i finansowego.
§ 5. Obowiązki opiekuna.
l. Współdziałanie z kierownikiem przy realizacji programu i harmonogramu wycieczki i
wykonywanie zleconych przez niego zadań.
2. Dopilnowanie, by wszyscy uczestnicy przestrzegali regulaminu, ze szczególnym
uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
3. Nadzór nad wykonywaniem przez uczestników przydzielonych im zadań.
§ 6. Finansowanie wycieczek.
1. Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków komitetu
rodzicielskiego lub innych źródeł.
2. Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych
z nią kosztów, chyba że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
3. Rodzice, którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce, a następnie
deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
4. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie powinni ponosi kosztów udziału w imprezie.
5. Kierownik wycieczki odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z
nią związanych. O wszelkich opóźnieniach należy niezwłocznie informować dyrektora
szkoły.
§ 7. Udzielanie zgody na przeprowadzenie wycieczki, wymagane dokumenty.
1. Zgody na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez
niego osoba.
2. Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma odbyć się podczas planowej lekcji danego
przedmiotu należy zgłosić dyrektorowi lub jego zastępcy zamiar wyjścia poza teren
szkoły, a następnie odnotować fakt przeprowadzenia wycieczki w dzienniku
lekcyjnym.
3. Wycieczki turystyczno-krajoznawcze powinny być organizowane w czasie wolnym od
zajęć lekcyjnych lub w ramach, przewidzianych w statucie szkoły, dni, które klasa
może przeznaczyć na zajęcia inne niż dydaktyczne.
4. Planowane wycieczki wielodniowe oraz te jednodniowe, które mają odbyć się w
dniach zajęć dydaktycznych należy wpisywać, w terminie do 20 września danego roku szkolnego, do harmonogramu wycieczek, który, po zatwierdzeniu przez dyrektora,
stanowi załącznik do planu pracy szkoły. Dyrektor lub upoważniona przez niego
osoba może nie udzielić zgody na przeprowadzenie wycieczki nie uwzględnionej w
harmonogramie.
5. Na tydzień przed planowanym rozpoczęciem wycieczki jej kierownik powinien
przedstawić dyrektorowi szkoły lub upoważnionej przez niego osobie do
zatwierdzenia 2 egzemplarze wypełnionej karty wycieczki (z których jeden pozostaje
w szkole a drugi zabierany jest na wycieczkę) oraz, do wglądu, następujące
dokumenty:
a) co najmniej 2 egzemplarze listy uczestników (jedna pozostaje w szkole);
b) pisemne zgody rodziców (prawnych opiekunów) na udział dzieci w wycieczce wraz ze
zobowiązaniem do zapewnienia ich bezpieczeństwa w drodze pomiędzy miejscem
zbiórki lub rozwiązania wycieczki a domem;
c) wstępny plan finansowy zawierający przewidywane wydatki i źródła ich pokrycia;
d) regulamin wycieczki;
e) potwierdzenie rezerwacji świadczeń.
Ewentualne braki w dokumentacji należy uzupełnić w terminie uzgodnionym z osobą zatwierdzającą kartę wycieczki.
6. Opóźnienie w przedstawieniu do zatwierdzenia lub brak wymaganych dokumentów
mogą być przyczyną nie udzielenia zgody na przeprowadzenie imprezy.
7. Po zakończeniu wycieczki jej kierownik składa rodzicom i innym osobom lub
instytucjom finansującym imprezę szczegółowe sprawozdanie finansowe.
8. Wszystkie pisma wysyłane w sprawie wycieczki powinny być podpisane przez
wychowawcę klasy lub kierownika wycieczki i zatwierdzane przez dyrektora szkoły.
9. Kierownik wycieczki powinien zadbać o to, by na przesyłanych do szkoły rachunkach
była wymieniona nazwa grupy, klasy lub nazwisko kierownika wycieczki, której
świadczenie dotyczy.
§ 8. Zasady bezpieczeństwa.
l. Maksymalna liczba uczniów przypadających na jednego opiekuna (lub kierownika
wycieczki):
a). podczas wycieczek na terenie miejscowości, w której funkcjonuje oddział
- 20
b). podczas wycieczek poza teren
- 15
c). podczas wycieczek turystyki kwalifikowanej ( w tym rowerowych)
- 10.
2. Przy ustalaniu ilości opiekunów należy uwzględniać również ich doświadczenie i
umiejętności pedagogiczne, stopień zdyscyplinowania i samodzielności grupy
uczniów, środki transportu, sposób zorganizowania wycieczki itp. W związku z tym
dyrektor lub upoważniona przez niego osoba może odmówić udzielenia zgody na
przeprowadzenie wycieczki ze zbyt małą liczbą opiekunów, nawet jeżeli spełnione
zostały wymogi wymienione w punkcie 1.
3. Czas trwania i trasa wycieczki muszą być dopasowane do wieku i możliwości
uczestników. W wycieczkach wielodniowych mogą uczestniczyć uczniowie w wieku
powyżej 11 lat.
4. Zabrania się organizowania wycieczek na terenach górskich leżących na obszarach
parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. nad
poziomem morza, bez udziału wykwalifikowanego przewodnika.
5. Lista uczniów biorących udział w imprezach turystyki kwalifikowanej winna być
zatwierdzona przez pielęgniarkę szkolną.
6. Wszyscy uczestnicy i opiekunowie wycieczek kolarskich powinni posiadać karty
rowerowe.
7. Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej uczestników o zasadach
bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
8. Opiekunowie powinni sprawdzać stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z
każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do
punktu docelowego.
9. Przy organizowaniu wycieczek autobusowych należy uwzględniać fakt, że kierowca
może prowadzić pojazd maksymalnie przez 8 godzin na dobę w rytmie: 4 godziny
jazdy -jedna godzina odpoczynku; 2 godziny jazdy - 30 minut odpoczynku; 2
godziny jazdy (pozwala to przejechać trasę o długości około 500 km).
10. Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego
poruszania się po drogach
§ 9. Postanowienia końcowe.
1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć
szkolnych mają obowiązek brać udział w, zajęciach z klasą wskazana przez
dyrektora.
2. Listę tych uczniów, wraz z rubrykami umożliwiającymi odnotowanie frekwencji,
wychowawca dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
3. Kierownik wycieczki powinien zaproponować rodzicom dodatkowe ubezpieczenie jej
uczestników oraz poinformować ich o konsekwencjach braku ubezpieczenia.
4. Sprawy nieuregulowane niniejszymi zasadami rozstrzyga się na podstawie Statutu
szkoły oraz innych przepisów wyższego rzędu.
Przykładowy regulamin wycieczki
Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć również wpływ na bezpieczeństwo wielu osób. Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
1. Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
2. Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydanych przez opiekunów lub przewodników.
3. Nie oddalać się od grupy bez wyraźnego zezwolenia opiekuna.
4. Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
5. Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
6. Traktować z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne.
7. Nie śmiecić, nie niszczyć zieleni, nie płoszyć zwierząt.
8. W miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem. Szczególnie rygorystycznie przestrzegać godzin ciszy nocl1cj.
9. Bezwzględnie przestrzegać zakazu palenia tytoniu, spożywania alkoholu i używania środków odurzających.
10. Godnie reprezentować szkołę i dbać o jej dobre imię.
Przykładowa treść zgody rodziców
…………………...............................
(imię nazwisko ojca i matki)
Zgadzam się na udział mego dziecka …………………………w wycieczce do ……………, Jednocześnie zobowiązuję się do zapewnienia jego bezpieczeństwa w drodze pomiędzy miejscem zbiórki i rozwiązania wycieczki a domem oraz do pokrycia wszystkich kosztów związanych z udziałem w wycieczce.
…………………………………
(podpisy)
Rada Pedagogiczna :